Airoh mówi ”Hasta la vista” konkurencji i atakuje z zaskoczenia. Czy będzie to nokaut, czy chybiony strzał? Sprawdziliśmy.
Lider na rynku, twórca legendarnego modelu Aviator – najlżejszego kasku crossowego świata – wprowadza w sezonie 2013 nową skorupę. Model Terminator będzie dostępny również w polskiej sieci dystrybucji. Nowy kask będzie tańszy od Aviatora, ale czy będzie od niego odbiegał jakościowo? Na pewno przegra konfrontację wagową, ale i tak zawstydzi konkurencję – waży 1000g (rozm. M). Skorupa wykonana jest z kompozytu karbon-kevlar i występuje w dwóch rozmiarach. Wyposażono ją w zupełnie nowy system wentylacyjny.
Duże wloty umieszczone w przedniej części kasku pod daszkiem oraz w szczęce sprawiają, że słynący z „wichury” na głowie Aviator nie musi się wstydzić młodszego brata. Z tyłu znajdziemy aż cztery dyfuzory wentylacyjne, które skutecznie odprowadzają ciepłe powietrze z wnętrza kasku. System sprawia, że zimne powietrze opływa całą głowę przynosząc ulgę, gdy ta nabuzowana jest aderenaliną do czerwoności. W odróżnieniu od najwyższego modelu, skorupa występuje w dwóch, a nie w trzech rozmiarach, jednak dzięki zastosowaniu różnej grubości elementów wnętrza producent uzyskał aż sześć rozmiarów (Aviator występuje w czterech).
Kask ma zupełnie nowy kształt. Włoscy designerzy słyną z innowacyjnych i estetycznych projektów. Kreska stylistów Airoha w niczym nie ustępuje odważnym projektom Ferrari, Lamorghini czy MV Augusta. Przedni wlot powietrza przypomina nozdrza z bawolej czaszki, a zadarta w dół spiczasta szczęka dodaje skorupie agresywnej miny. Ciekawie wyprofilowany daszek, jest wykonany z tak elastycznego tworzywa, że chyba nie da się go złamać – mnie przynajmniej się nie udało. Zwieńczeniem jest ergonomiczna tylna część dopasowana kształtem do ochraniacza szyi.
W szczęce Terminatora znajduje się wymienny filtr przeciwpyłkowy, który z łatwością da się wyciągnąć i najzwyczajniej w świecie umyć. Samo wnętrze uszyte jest z bardzo przyjemnego w dotyku materiału Sanitized®. Miękka tkanina o aksamitnej strukturze ma dodatkowo właściwości antyalergiczne. Oczywiście całość jest wyciągana i nadaje się do prania.
Takie rozwiązania znajdziemy we wszystkich kaskach tej klasy, jednak Airoh daje nam jeszcze więcej. System AEFR (Airoh Emergency Fast Remove) to bardzo nowatorskie rozwiązanie opatentowane przez Włochów. Przy gąbce policzkowej w okolicy zapięcia znajduje się pętla z czerwonej taśmy. Gdy dojdzie do wypadku, a obrażenia są poważne, system pozwala szybko i bezinwazyjnie zdjąć kask z głowy motocyklisty. Wystarczy pociągnąć za uchwyt, żeby wyciągnąć gąbki policzkowe z założonego na głowę kasku. Tym sposobem bezpiecznie zdejmujemy kask nawet nieprzytomnemu motocykliście.
Tyle w kwestiach technicznych. Subiektywnie powiem, że kask bardzo mi się podoba. Jest świetnie skrojony i solidnie wykonany, a na każdym kroku widać ogromne doświadczenie konstruktorów Airoha w projektowaniu i produkowaniu crossowych kasków z najwyższej półki. Nie dziwi mnie, że najlepsi riderzy, jak choćby nasz Teddy Błażusiak, wybierają właśnie te skorupy. Jeśli cena tego modelu będzie dobra, a tak zapewnia importer, to Terminator może nieźle namieszać na rynku w swoim segmencie. Dla ciekawych polecam również film przedstawiający proces ręcznej produkcji kasków Airoh.